Anvendelsen af biomasse er bestemt ikke CO2-neutral, som det ofte fejlagtigt hævdes af kraftvarme-værker, forskere og firmaer, der vil tjene penge på biobrændstoffer og brænde
Regeringen er for tiden ved at udarbejde en handlingsplan for, hvordan Danmark skal opfylde EUs direktiv for vedvarende energi (VE-direktivet). Handlingsplanen forventes at bygge på Energistyrelsens basisfremskrivning fra april 2010.
Set i forhold til klimakrisens omfang og vigtigheden af, at Danmark påtager sig ambitiøse bindende forpligtelser til at nedbringe vores emissioner, er det svært at anerkende basisfremskrivningen som et seriøst grundlag for, hvordan de danske klimaforpligtelser bør opfyldes.
læs mere
HVALPSUND: Lord Nelson i Hvalpsund er rammen, når Hvalpsund Kraftvarmeværk i aften, torsdag, inviterer til informationsmøde for alle interesserede. Her vil be...
Alternativt overvejer bestyrelsen, om man i Bredsten-Balle måske skal gå over til at fyre med flis i fremtiden.
I øjeblikket ligger kraftvarmeværket på en 19. plads over den dyreste varme i Danmark, o…
DONG Energy lægger Vejen Kraftvarmeværk i mølposen
DONG Energy har besluttet midlertidigt at lukke Vejen Kraftvarmeværk – eller lægge det i mølposen som det kaldes.
DONG Energy har besluttet midlertidigt at lukke Vejen Kraftvarmeværk – eller lægge det i mølposen som det kaldes.Det affaldsfyrede værk lægges i mølposen som følge af en generel mangel på affald i det prisleje, der er nødvendigt for at sikre en rentabel forretning. "I 2008 oplevede vi i Danmark for første gang i mange år en nedgang i mængden af produceret affald, som har fortsat i accelererende takt både i 2009 og i 2010. Det gør, at vi pt. har en overkapacitet i affaldsforbrændingssektoren, som har en stor negativ påvirkning af såvel mulighederne for at få fat på tilstrækkelige affaldsvolumener til forbrænding, som prisdannelsen. De små affaldsforbrændingsanlæg, som det i Vejen, er særligt hårdt ramt, da de prismæssigt ikke kan konkurrere med større affaldsforbrændingsanlæg,” siger Niels Bergh-Hansen, koncerndirektør i DONG Energy.At værket lægges i mølposen vil betyde nedlæggelse af ni stillinger på Vejen Kraftvarmeværk. DONG Energy vil nu gå i dialog med medarbejdernes tillidsrepræsentanter for at forhandle de nærmere detaljer på plads. De berørte medarbejdere er blevet underrettet, men der er ikke sat nogen endelig dato på lukning. Før dette kan besluttes, skal der være en dialog med værkets varmekunde og affaldsleverandører.Der er tale om midlertidig lukning af værket, men der er ikke sat dato på en eventuel genopstart. Det afhænger af situationen på affaldsmarkedet og markedet for afsætning af el og fjernvarme.Lukningen vil ikke have betydning for hverken fjernvarmeforsyningen eller elforsyningen. Yderligere information:Media RelationsUlrik FrøhlkeTlf.: +45 9955 9560
DONG Energy er en af Nordeuropas førende energikoncerner med hovedsæde i Danmark. Vores forretning er baseret på at fremskaffe, producere, distribuere og handle energi og tilknyttede produkter i Nordeuropa. Vi beskæftiger omkring 6.000 medarbejdere og omsatte for knap 50 mia. kr. (EUR 6,6 mia.) i 2009. For yderligere information, se www.dongenergy.com
Denne information blev leveret af Cision http://www.cisionwire.dkhttp://www.cisionwire.dk/dong-energy/dong-energy-laegger-vejen-kraftvarmevaerk-i-molposen
Følgende filer kan downloades:
PDF
En massiv udbygning med vind frem mod 2020 vil reducere den europæiske elmarkedspris med 2-17 øre per kWh. Samtidig vil den europæiske CO2-kvotemarkedspris - og dermed driftsudgifterne på kul- og gaskraftværker - falde betydeligt.
”Den europæiske vindmølleorganisation, EWEA, har bedt os undersøge, hvordan en massiv udbygning med vind i Europa vil påvirke elmarkedsprisen i 2020, hvor EU har fastlagt klare mål for andelen af VE og reduktion af CO2-udledning,” siger Jesper Munksgaard, Senior Consultant i Pöyry.
”Det er en fejlagtig opfattelse, hvis man tror, at vindkraft er en dyr løsning for samfundet. Vindmøller i drift leverer både billig og CO2-venlig strøm. Når vindmøller bliver en del af et samlet elsystem, skubber vindmøllerne dyrere elproduktionsanlæg som f.eks. gas og kulkraft ud af produktionen, fordi vindmøller har meget lave driftsomkostninger. Derved falder markedsprisen på el, og CO2 udledningen fra elproduktionen bliver mindre.”
Samstemmende resultater
Undersøgelser for Tyskland, Belgien og Danmark fastslår, at vindkraft vil reducere elmarkedsprisen med 3-23 Euro per MWh - svarende til 2-17 øre per kWh.
”Vores igangværende analyser for hele det europæiske elmarked baseret på data fra EWEA tyder på en reduktion af markedsprisen i niveau med de eksisterende undersøgelser - svarende til en årlig besparelse i milliardklassen. Det er desuden vigtigt at fremhæve, at CO2 kvotemarkedsprisen falder, når der udbygges med vindkraft i Europa. Vores analyser viser, at den europæiske kvotemarkedspris falde betydeligt på grund af vindkraftudbygningen i 2020. Derved reduceres driftsudgifterne på både kulkraft- og gaskraftværker,” forklarer Jesper Munksgaard. Undersøgelsen for EWEA forventes offentliggjort i juni.
Udfordringer undervejs
EU skal imidlertid ikke regne med, at man får en massiv udbygning med vind og billigere elpriser uden en aktiv indsats.
”Der ligger en udfordring i at sikre, at der fortsat er incitamenter til at investere i vindkraft i takt med, at elmarkedet bliver mere liberaliseret og i takt med, at vindkraften kommer til at udgøre en langt større andel end i dag. Der kræves en større fleksibilitet i både produktionen og forbruget for, at vindkraft i fremtiden ikke blot erstatter eksisterende vindkraft, når der udbygges massivt. Denne tilpasning vil både indebære nogle omkostninger, men også fordele,” pointerer Jesper Munksgaard.
”En større fleksibilitet kan bl.a. opnås gennem elbiler, men specielt elpatroner på kraftvarmeværker er en billig og effektiv løsning og dermed en god samarbejdsparter for vindmøllerne. Derudover bliver samspillet mellem biomasse og vindmøller vigtigt. Biomassen kan nemlig forsyne de regulerbare kraftværker, som skal stå til rådighed for vindmøllerne.
En særlig fælleseuropæisk udfordring bliver at lave et mere harmonisk og integreret markedsdesign, end det man har i dag, hvor f.eks. støttepolitikken til havmøller i England er mere lukrativ end i Danmark. Det europæiske elnet skal ligeledes designes til at kunne transportere store elmængder rundt i Europa, når det f.eks. blæser meget i nogle områder, men ikke i andre,” slutter Jesper Munksgaard.